Šumperk – Bratrušov – smíšená cyklo a pěší stezka
Trasy • Cyklotrasa • Malá náročnost
Bývalá kotelna | Asfalt | 0,0 km | ||
Stezka by měla navazovat na místní komunikaci | ||||
Přechod na druhou stranu | Asfalt | 0,1 km | ||
Přes bezpečnostní ostrůvek | ||||
Zemědělská | Asfalt | 0,5 km | ||
Statek s konírnou | ||||
Bratrušovská | Šotolina | 1,1 km | ||
Rozcestník červeného psaníčka místního okruhu | ||||
Bratrušovská střelnice | Šotolina | 1,3 km | ||
Pomník zastřelených vlastenců | ||||
Plní cesta | Asfalt | 2,3 km | ||
Polní cesta od Skalního potoka | ||||
Lávka Bratrušov | Asfalt | 2,8 km | ||
Za novou lávkou stezka přechází v dlážděný chodník |
V lokálním vydání deníku.cz se uvádí, že Bratrušov je poslední vesnicí, do které ze Šumperka nevede cyklostezka. Je patrné, že autoři zcela nerozlišují pojmy. Do takového Bludova, který je tedy přes kopec jezdím celkem často (nejen k rodičům). Takže jsem si samozřejmě povšiml, že tam žádná cyklostezka nevede. Autoři mají zřejmě na mysli polní vyasfaltovanou silnici z Bludovské ulice přes Bludoveček. Tam je jen omezený vjezd v části od Šumperka po Bludoveček, dál vede celkem regulérní silnice, byť kategorie okresní, spíše místní. No naštěstí je silnička využívaná jen místními, takže dobře jako cyklotrasa poslouží. Ne však jako cyklostezka, určená jen pro cyklisty.
Technicky vzato cyklostezkou není ani poslední spojnice, která tedy v Šumperku chyběla. Směrem na Bratrušov se v brzké době (v listopadu 2019) otevře určitě za velké slávy nová komunikace. Podle značky jde ale o stezku smíšenou, tedy určenou nejen cyklistům, ale i chodcům. Je faktem, že v tomto směru asi podobná komunikace chyběla hodně. Už kvůli úrazům, které se tu stávaly zejména ve večerních až nočních hodinách, kdy se zejména rozjuchaná mládež vracel z města z nějaké zábavy (byly i ztráty na životech).
Nová komunikace doprovází silnici II. třídy 446 v délce něco přes 2,5 km. Silnice je celkem frekventovaná, už jako spojnice mezi Šumperkem a Hanušovicemi. Projíždí tu i kamiony, značné vytížení měla např. V době uzavírky silnice přes Červenohorské sedlo. Nová smíšená stezka byla vystavěna v průběhu roku 2019 v ceně přes 30 mil. Kč firmou Strabag. Návrh řešení stezky je dílem Ateliéru DPK s.r.o. Brno. Investorem akce je město Šumperk, na stavbu byla poskytnuta dotace z fondu dopravní infrastruktury.
Větší část stezky je na katastrálním území Šumperka, proto začneme z projížďkou tam. Stezka začíná na levé straně ulice Bratrušovská (v pohledu z města), vlastně navazuje na účelovou komunikaci u bývalé kotelny. Zde jak patrno ve fotodokumentaci zatím něco nesedí. Po nějakých 100 m přechází silnici s novým bezpečnostním ostrůvkem na druhou stranu, z pohledu tady doprava. V podstatě celá stezka je mírně nad silnicí č. 446, což je vhodné i z bezpečnostních důvodů. Povětšinou si udržuje několikametrový odstup od silnice, jedinou komplikací byl zřejmě soukromý dům u křižovatky se zemědělskou ulicí, kde majitel zřejmě neouhlasil s posunutím plotu, takže cyklostezka vede těsně kolem silnice. Nicméně zachovává si stálou šířku kolem 2,5–3 m. Pak už nic nebrání se od silnice opět mírně vzdálit. Potěšitelné je, že projektanti zachovali některou vzrostlou zeleň, takže občas dělá stezka i delší oblouček.
U křižovatky s polní cestou a místním červeným „psaníčkem“ ponechali stavbaři (respektive poněkud posunuli) turistický rozcestník „číňan“, je potřeba podtknout, že se jim zcela nepodařilo zachovat směrování šipek, takže to budou muset značkaři napravit.
Asi po 200 m stezka projíždí kolem pomníku na Bratrušovské střelnici. 31.3.1945 tu bylo popraveno 16 vlastenců, které věznilo šumperské Gestapo. To je defakto jediné odpočinkvé místo s lavičkami na stezce. Dál pokračuje mírným stoupáním, před Bratrušovem stezka přetíná polní cesta od údolíčka Skalního potoka. V podstatě na začátku Bratrušova končí stezka nově vybudovaným mostem spíše lávkou přes Bratrušovský potok, za kterou následuje již místní chodník, kterým ovšem může cyklista ještě nějakou dobu pokračovat. Pro přijíždějící od vesnice je tu ještě před mostem rovněž vybudován bezpečnostní ostrůvek pro přejetí na novou komunikaci.
Je chválihodné, že kolem stezky vyrostly jsou vysázené nové stromy, které se jistě postupně rozkošatí v pěknou alej, celá trasa je osvětlená z důvodu častého pobytu i nočních chodců.
Poněku chmurnější je ale fakt, že na konci stezky (nebo z kraje Bratrušova) není žádná hospoda (je tam jakýsi stánek se záhadným provozem), takže výletníci se spíš jen tak projedou tam a zpět (v Šumperku je naštěstí poblíž hospoda u koupaliště).
Otázkou je, kolik cyklistů zláká další pokračování, Bratrušov je vlastně podhorskou obcí, takže je pod pěkným kopcem (na Lužnou je to přes 200 m převýšení, i polní cesta někam na stranu k Bohdíkovu je pěkně do kopce. Nicméně takovým inline bruslařům poslouží jistě výtečně.